Magda Brzeżańska

📞 661 257 498     
📨 magda.brzezanska@gmail.com

Magda Brzeżańska

pedagog, pedagog specjalny, psychotraumatolog

Wspieranie rozwoju dzieci młodzieży i dorosłych. 
Pedagog, pedagog specjalny, psychotraumatolog.

 

 

Standardy Ochrony Małoletnich

Ochrona dzieci.

GABINET WSPIERANIA ROZWOJU

MAGDA BRZEŻAŃSKA

 

Nazywam się Magda Brzeżańska.

Jestem pedagogiem, pedagogiem specjalnym i psychotraumatologiem.

Prowadzę działalność gospodarczą pod nazwą Gabinet Wspierania Rozwoju Magda Brzeżańska, z siedzibą pod adresem: ul Robotnicza 42a, 53-608 Wrocław,
NIP: 8871736398.

 

Prowadzę działalność, w ramach której świadczę usługi na rzecz małoletnich (dzieci). Usługi te obejmują w szczególności terapię pedagogicznę, konsultacje wychowawczne dla rodziców, terapię ręki, konsultacje psychotraumatologiczne.

Prowadzę działalność jednoosobowo nie zatrudniam żadnego personelu.

 

Moim priorytetem jest dobro dziecka. Dzieci (małoletnich) traktuję z należnym im szacunkiem, uwzględniając ich interesy, możliwości i potrzeby.

Działam w tym zakresie zgodnie z posiadaną wiedzą i kwalifikacjami, obowiązującymi przepisami prawa, zasadami etyki zawodowej oraz tym dokumentem (Standardy Ochrony Małoletnich).

 

 


 

Zgodnie z ustawą z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, zostały opracowane Standardy Ochrony Małoletnich:

 

STANDARD I:

W gabinecie realizowane są Standardy Ochrony Małoletnich. Mają na celu ochronę dzieci przed krzywdzeniem i jego skutkami.

 

STANDARD II:

W gabinecie obowiązują zasady tworzenia bezpiecznych warunków dla dziecka
i przeciwdziałania krzywdzeniu dziecka.

 

STANDARD III:

W gabinecie obowiązują zasady zgłaszania podejrzenia krzywdzenia dziecka oraz zasady interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka.

 

STANDARD IV

Działania w zakresie ochrony dzieci są monitorowane i weryfikowane pod kątem zgodności z przyjętymi Standardami Ochrony Małoletnich.

 

 

PODSTAWY PRAWNE

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483)
  • Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z dnia 23 grudnia 1991 r.),
  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1304),
  • Ustawa z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy
    w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2023 poz. 535),
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (t.j. Dz.U. 2024 poz. 17),
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1610),
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z 6 września 2023 w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieskie Karty” (Dz.U. 2023 poz. 1870)

 


 

Pojęcia używane w dokumencie mają następujące znaczenie:

  • Standardy Ochrony Małoletnich – ten dokument,
  • Małoletni / dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia,
  • Opiekun – osoba uprawniona do reprezentacji małoletniego / dziecka,
    w szczególności jego rodzic lub inny przedstawiciel ustawowy
    .

 

 

Zasady bezpiecznego kontaktu z małoletnim

  1. Na pierwszym spotkaniu z dzieckiem:
  • przedstawiam się, mówię kim jestem i na czym będzie polegać nasza współpraca
    (m.in. co będziemy robić, o czym będziemy rozmawiać),
  • informuję dziecko, że w każdej chwili może mi zadawać pytania oraz informować
    o problemach, trudnych sytuacjach,
  • ustalam z opiekunami i dzieckiem czy i w jakim zakresie będą oni uczestniczyć
    w naszych spotkaniach. Jeżeli okaże się, że dziecko potrzebuje obecności opiekuna
    w większym zakresie, możemy modyfikować pierwotnie ustalone zasady.
  1. Na pierwszym spotkaniu z opiekunami przedstawiam zasady współpracy i proszę
    o potwierdzenie, że wyrażają na nie zgodę.
  2. Przy każdym kontakcie z dzieckiem biorę pod uwagę jego wiek, stan zdrowia, możliwości poznawcze i indywidualne potrzeby.
  3. Wszystkie informacje przekazuję dziecku w sposób dostosowany do jego wieku i możliwości poznawczych.
  4. Zwracam się do dziecka po imieniu, w preferowanej przez niego formie.
  5. Kontakt fizyczny z dzieckiem jest uzasadniony wyłącznie jeśli ma związek ze świadczoną usługą, w szczególności gdy:
  • zachodzi potrzeba powstrzymania zachowania dziecka, które zagraża swojemu bezpieczeństwu
  • dotyczy zajęć z zakresu terapii pedagogicznej i terapii ręki (np. ćwiczenia manualne, grafomotoryczne, posługiwanie się nożyczkami i narzędziem do pisania)
  • wynika z potrzeby i inicjatywy samego dziecka (np. przytulenie lub jako forma komunikacji dziecka doświadczającego zaburzeń rozwoju mowy )
  1. Nie ignoruję i nie bagatelizuję odczuć dziecka.
  2. Nie utrzymuję kontaktów z dzieckiem poza gabinetem.
  3. Dziecku przysługuje prawo do poufności. Przekazuję opiekunom ogólne wnioski i zalecenia z przebiegu spotkania z dzieckiem. Z poufności wyłączone są ewentualne diagnozy, jeśli to one były celem spotkań oraz sytuacje zagrażające bezpieczeństwu, zdrowiu lub życiu dziecka.
  4. Konsultacje z opiekunami na temat sytuacji dziecka, odbywają się bez obecności dziecka. Jeżeli obecność dziecka jest niezbędna, pamiętam o tym w czasie rozmowy i kieruję swoje wypowiedzi do wszystkich obecnych.
  5. Jeżeli zauważę taką potrzebę, mogę zasugerować opiekunom kontakt z innym specjalistą.
  6. Nie utrwalam wizerunku dziecka.

 

 

Zasady podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka

  1. Reaguję zawsze, gdy podejrzewam krzywdzenie dziecka lub posiadam informacje
    o krzywdzeniu dziecka.
  2. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na jego szkodę przez jakąkolwiek osobę, przemoc wobec dziecka lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
  3. Jeżeli coś w zachowaniu dziecka lub opiekuna budzi mój niepokój, zawiadamiam odpowiednie służby.
  4. Jeżeli podejrzewam, że zagrożone jest życie lub zdrowie dziecka, zawiadamiam odpowiednie służby.
  5. Jeżeli w związku z posiadanymi informacjami mam obowiązek złożenia zawiadomienia
    o popełnieniu przestępstwa na szkodę dziecka, sporządzam pisemne zawiadomienie,
    w którym opisuję zdarzenie oraz wskazuję posiadane przeze mnie dane pokrzywdzonego
    i potencjalnego sprawcy. Zawiadomienie przesyłam do najbliższej jednostki Policji lub prokuratury.
  6. W przypadku, gdy dziecko doznaje innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, podejmuję działania adekwatne do sytuacji, np. mogę podjąć działania
    w celu wszczęcia procedury Niebieskie Karty (w przypadku uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej) lub wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny.
  7. W przypadku, gdy zauważę, że doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka lub jego dobro jest zagrożone w inny sposób ze strony opiekunów, mogę wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny.
  8. Sprawy niejednoznaczne mogę konsultować w ramach superwizji. Ostateczną decyzję podejmuję samodzielne, kierując się dobrem dziecka.
  9. Nawet jeżeli sprawą krzywdzenia dziecka zajmą się inne służby (sąd, Policja, prokuratura, OPS), mogę kontynuować świadczenie na jego rzecz usług, chyba że z uwagi na dobro dziecka nie będzie to wskazane.

 

 

Zasady bezpiecznego korzystania z internetu

  1. W ramach świadczonych przeze mnie usług dziecko nie ma bezpośredniego dostępu do internetu.

 

 

Postanowienia końcowe

  1. Co najmniej raz na dwa lata będę dokonywać oceny Standardów Ochrony Małoletnich
    i będę je aktualizować, tak aby były dostosowane do aktualnych potrzeb oraz zgodne
    z obowiązującymi przepisami.
  2. Standardy Ochrony Małoletnich są dostępne w moim gabinecie oraz na mojej stronie internetowej: https://magdabrzezanska.pl/
  3. Załącznikiem do Standardów Ochrony Małoletnich jest ich skrócona wersja, która zawiera informacje istotne dla Małoletnich.
  4. Standardy Ochrony Małoletnich w obecnym brzmieniu obowiązują od dnia: 2.09.2024r.

 


 

ZAŁĄCZNIK

Standardy Ochrony Małoletnich – wersja dla Małoletnich

 

Nazywam się Magda Brzeżańska

Jestem pedagogiem, pedagogiem specjalnym i psychotraumatologiem.

Zależy mi na tym, abyś w czasie naszych spotkań czuła/czuł się bezpiecznie i komfortowo. Dlatego wypisałam kilka najważniejszych zasad, które będą obowiązywać w czasie tych spotkań.

 

  1. Na pierwszym spotkaniu opowiem Ci na czym będzie polegać nasza współpraca. Możesz dopytać mnie o wszystko, co nie będzie dla Ciebie jasne i zrozumiałe.
  2. Możesz mi zadawać pytania i mówić o swoich wątpliwościach także na kolejnych spotkaniach – zawsze, kiedy będziesz czuć taką potrzebę.
  3. Zawsze możesz mnie też poinformować o trudnych sytuacjach, np. w domu albo w szkole.
  4. Wspólnie z Tobą i Twoimi rodzicami ustalimy czy będą oni obecni na naszych spotkaniach.
  5. Zależy mi na Twojej szczerości. Wszystko, o czym powiesz mi podczas naszych spotkań jest objęte tajemnicą. To znaczy, że nie mogę o tym nikomu mówić. Są jednak pewne wyjątki. Niektóre informacje będę przekazywać Twoim rodzicom – wspólnie ustalimy, jakie to będą informacje. Mogę też przekazywać niektóre informacje Policji albo innym służbom, jeżeli uznam, że zagrożone jest życie albo zdrowie Twoje lub innych osób.
  6. Będę Cię pytać o zdanie w sprawach, w których mo dać Ci wybór.
  7. Jeżeli wydarzy się coś, co Cię zaniepokoi, ktoś Cię skrzywdzi lub przekroczy Twoje granice, możesz mi o tym powiedzieć i poprosić o pomoc.
  8. Masz prawo do własnych opinii i poglądów.
  9. Masz prawo mówić o swoich potrzebach.
  10. Masz prawo czuć się bezpiecznie oraz mówić o sytuacjach, w których czujesz się źle lub Twoje bezpieczeństwo jest zagrożone.

 

Pokonaj przeszkody, pokonaj siebie!

Oparte na WebWave

Copyright 2024 Magda Brzeżańska

Gabinet Wspierania Rozwoju Magda Brzeżańska

ul. Zagony 1/3, 54-614 Wrocław

Magda Brzeżańska

📞 661 257 498

📨 magda.brzezanska@gmail.com