GABINET WSPIERANIA ROZWOJU
MAGDA BRZEŻAŃSKA
Nazywam się Magda Brzeżańska.
Jestem pedagogiem, pedagogiem specjalnym i psychotraumatologiem.
Prowadzę działalność gospodarczą pod nazwą Gabinet Wspierania Rozwoju Magda Brzeżańska, z siedzibą pod adresem: ul Robotnicza 42a, 53-608 Wrocław,
NIP: 8871736398.
Prowadzę działalność, w ramach której świadczę usługi na rzecz małoletnich (dzieci). Usługi te obejmują w szczególności terapię pedagogicznę, konsultacje wychowawczne dla rodziców, terapię ręki, konsultacje psychotraumatologiczne.
Prowadzę działalność jednoosobowo – nie zatrudniam żadnego personelu.
Moim priorytetem jest dobro dziecka. Dzieci (małoletnich) traktuję z należnym im szacunkiem, uwzględniając ich interesy, możliwości i potrzeby.
Działam w tym zakresie zgodnie z posiadaną wiedzą i kwalifikacjami, obowiązującymi przepisami prawa, zasadami etyki zawodowej oraz tym dokumentem (Standardy Ochrony Małoletnich).
Zgodnie z ustawą z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, zostały opracowane Standardy Ochrony Małoletnich:
STANDARD I:
W gabinecie realizowane są Standardy Ochrony Małoletnich. Mają na celu ochronę dzieci przed krzywdzeniem i jego skutkami.
STANDARD II:
W gabinecie obowiązują zasady tworzenia bezpiecznych warunków dla dziecka
i przeciwdziałania krzywdzeniu dziecka.
STANDARD III:
W gabinecie obowiązują zasady zgłaszania podejrzenia krzywdzenia dziecka oraz zasady interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka.
STANDARD IV
Działania w zakresie ochrony dzieci są monitorowane i weryfikowane pod kątem zgodności z przyjętymi Standardami Ochrony Małoletnich.
PODSTAWY PRAWNE
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483)
- Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z dnia 23 grudnia 1991 r.),
- Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1304),
- Ustawa z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy
w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2023 poz. 535),
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (t.j. Dz.U. 2024 poz. 17),
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1610),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z 6 września 2023 w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieskie Karty” (Dz.U. 2023 poz. 1870)
Pojęcia używane w dokumencie mają następujące znaczenie:
- Standardy Ochrony Małoletnich – ten dokument,
- Małoletni / dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia,
- Opiekun – osoba uprawniona do reprezentacji małoletniego / dziecka,
w szczególności jego rodzic lub inny przedstawiciel ustawowy.
Zasady bezpiecznego kontaktu z małoletnim
- Na pierwszym spotkaniu z dzieckiem:
- przedstawiam się, mówię kim jestem i na czym będzie polegać nasza współpraca
(m.in. co będziemy robić, o czym będziemy rozmawiać),
- informuję dziecko, że w każdej chwili może mi zadawać pytania oraz informować
o problemach, trudnych sytuacjach,
- ustalam z opiekunami i dzieckiem czy i w jakim zakresie będą oni uczestniczyć
w naszych spotkaniach. Jeżeli okaże się, że dziecko potrzebuje obecności opiekuna
w większym zakresie, możemy modyfikować pierwotnie ustalone zasady.
- Na pierwszym spotkaniu z opiekunami przedstawiam zasady współpracy i proszę
o potwierdzenie, że wyrażają na nie zgodę.
- Przy każdym kontakcie z dzieckiem biorę pod uwagę jego wiek, stan zdrowia, możliwości poznawcze i indywidualne potrzeby.
- Wszystkie informacje przekazuję dziecku w sposób dostosowany do jego wieku i możliwości poznawczych.
- Zwracam się do dziecka po imieniu, w preferowanej przez niego formie.
- Kontakt fizyczny z dzieckiem jest uzasadniony wyłącznie jeśli ma związek ze świadczoną usługą, w szczególności gdy:
- zachodzi potrzeba powstrzymania zachowania dziecka, które zagraża swojemu bezpieczeństwu
- dotyczy zajęć z zakresu terapii pedagogicznej i terapii ręki (np. ćwiczenia manualne, grafomotoryczne, posługiwanie się nożyczkami i narzędziem do pisania)
- wynika z potrzeby i inicjatywy samego dziecka (np. przytulenie lub jako forma komunikacji dziecka doświadczającego zaburzeń rozwoju mowy )
- Nie ignoruję i nie bagatelizuję odczuć dziecka.
- Nie utrzymuję kontaktów z dzieckiem poza gabinetem.
- Dziecku przysługuje prawo do poufności. Przekazuję opiekunom ogólne wnioski i zalecenia z przebiegu spotkania z dzieckiem. Z poufności wyłączone są ewentualne diagnozy, jeśli to one były celem spotkań oraz sytuacje zagrażające bezpieczeństwu, zdrowiu lub życiu dziecka.
- Konsultacje z opiekunami na temat sytuacji dziecka, odbywają się bez obecności dziecka. Jeżeli obecność dziecka jest niezbędna, pamiętam o tym w czasie rozmowy i kieruję swoje wypowiedzi do wszystkich obecnych.
- Jeżeli zauważę taką potrzebę, mogę zasugerować opiekunom kontakt z innym specjalistą.
- Nie utrwalam wizerunku dziecka.
Zasady podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka
- Reaguję zawsze, gdy podejrzewam krzywdzenie dziecka lub posiadam informacje
o krzywdzeniu dziecka.
- Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na jego szkodę przez jakąkolwiek osobę, przemoc wobec dziecka lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
- Jeżeli coś w zachowaniu dziecka lub opiekuna budzi mój niepokój, zawiadamiam odpowiednie służby.
- Jeżeli podejrzewam, że zagrożone jest życie lub zdrowie dziecka, zawiadamiam odpowiednie służby.
- Jeżeli w związku z posiadanymi informacjami mam obowiązek złożenia zawiadomienia
o popełnieniu przestępstwa na szkodę dziecka, sporządzam pisemne zawiadomienie,
w którym opisuję zdarzenie oraz wskazuję posiadane przeze mnie dane pokrzywdzonego
i potencjalnego sprawcy. Zawiadomienie przesyłam do najbliższej jednostki Policji lub prokuratury.
- W przypadku, gdy dziecko doznaje innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, podejmuję działania adekwatne do sytuacji, np. mogę podjąć działania
w celu wszczęcia procedury Niebieskie Karty (w przypadku uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej) lub wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny.
- W przypadku, gdy zauważę, że doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka lub jego dobro jest zagrożone w inny sposób ze strony opiekunów, mogę wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny.
- Sprawy niejednoznaczne mogę konsultować w ramach superwizji. Ostateczną decyzję podejmuję samodzielne, kierując się dobrem dziecka.
- Nawet jeżeli sprawą krzywdzenia dziecka zajmą się inne służby (sąd, Policja, prokuratura, OPS), mogę kontynuować świadczenie na jego rzecz usług, chyba że z uwagi na dobro dziecka nie będzie to wskazane.
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu
- W ramach świadczonych przeze mnie usług dziecko nie ma bezpośredniego dostępu do internetu.
Postanowienia końcowe
- Co najmniej raz na dwa lata będę dokonywać oceny Standardów Ochrony Małoletnich
i będę je aktualizować, tak aby były dostosowane do aktualnych potrzeb oraz zgodne
z obowiązującymi przepisami.
- Standardy Ochrony Małoletnich są dostępne w moim gabinecie oraz na mojej stronie internetowej: https://magdabrzezanska.pl/
- Załącznikiem do Standardów Ochrony Małoletnich jest ich skrócona wersja, która zawiera informacje istotne dla Małoletnich.
- Standardy Ochrony Małoletnich w obecnym brzmieniu obowiązują od dnia: 2.09.2024r.
ZAŁĄCZNIK
Standardy Ochrony Małoletnich – wersja dla Małoletnich
Nazywam się Magda Brzeżańska
Jestem pedagogiem, pedagogiem specjalnym i psychotraumatologiem.
Zależy mi na tym, abyś w czasie naszych spotkań czuła/czuł się bezpiecznie i komfortowo. Dlatego wypisałam kilka najważniejszych zasad, które będą obowiązywać w czasie tych spotkań.
- Na pierwszym spotkaniu opowiem Ci na czym będzie polegać nasza współpraca. Możesz dopytać mnie o wszystko, co nie będzie dla Ciebie jasne i zrozumiałe.
- Możesz mi zadawać pytania i mówić o swoich wątpliwościach także na kolejnych spotkaniach – zawsze, kiedy będziesz czuć taką potrzebę.
- Zawsze możesz mnie też poinformować o trudnych sytuacjach, np. w domu albo w szkole.
- Wspólnie z Tobą i Twoimi rodzicami ustalimy czy będą oni obecni na naszych spotkaniach.
- Zależy mi na Twojej szczerości. Wszystko, o czym powiesz mi podczas naszych spotkań jest objęte tajemnicą. To znaczy, że nie mogę o tym nikomu mówić. Są jednak pewne wyjątki. Niektóre informacje będę przekazywać Twoim rodzicom – wspólnie ustalimy, jakie to będą informacje. Mogę też przekazywać niektóre informacje Policji albo innym służbom, jeżeli uznam, że zagrożone jest życie albo zdrowie Twoje lub innych osób.
- Będę Cię pytać o zdanie w sprawach, w których mogę dać Ci wybór.
- Jeżeli wydarzy się coś, co Cię zaniepokoi, ktoś Cię skrzywdzi lub przekroczy Twoje granice, możesz mi o tym powiedzieć i poprosić o pomoc.
- Masz prawo do własnych opinii i poglądów.
- Masz prawo mówić o swoich potrzebach.
- Masz prawo czuć się bezpiecznie oraz mówić o sytuacjach, w których czujesz się źle lub Twoje bezpieczeństwo jest zagrożone.